CBR1000RR Fireblade, SP és SP2 - Technológia

EGY SPORTMOTOR ARCA

EGY
VERSENYMOTOR
LELKE

Mr. Sato – Projektvezető

„A modell legfőbb küldetése, hogy kiragadja pilótáját a hétköznapokból, és olyan élményt nyújtson, ami nemes egyszerűséggel felülmúlhatatlan.”

Bármerre jár, bármilyen mélyre dönt, mindig irányítása alatt tarthatja a gépet.

HATÁRÉRTÉKEN BELÜL

Miként teremt kapcsolatot a Fireblade elektronikai rendszere a vezető, a motor és az aszfalt között?

Az agy

A motor tömegközéppontjába helyezett IMU tulajdonképpen a jármű agya. Nemcsak a a hosszanti és oldalirányú dőlés szögét figyeli, hanem gyorsulást is. Ez utóbbit hossz- és oldalirányban, valamint függőlegesen is méri.

Amint fűzni kezdi az íveket, a CBR1000RR ultramodern vezérlőegysége megkezdi a szükséges számítások elvégzését.

A továbbfejlesztett blokkolásgátló magabiztossá teszi a pilótát, ha véletlenül túl gyorsan érkezik meg valamelyik kanyarhoz. Ez bizony még a profikkal is gyakorta megesik...

Mindemellett a kerekek forgási sebességét, a motor fordulatszámát, az aktuális fékerőt és a gázállást is monitorozza, s mindig a vezető által kiválasztott üzemmódnak, illetve a sebességnek megfelelően változtatja a rugóstagok húzó- és nyomófokozati csillapítását.

Féktávon

A Hátsókerékelemelkedés-gátló (Rear Lift Control, RLC) segít a földön tartani a hátsó kereket az erős fékezések során, főként a kanyarok előtt. Az új ABS mindig a dőlésszög figyelembe vételével szabályozza a fékerőt, ezért a Fireblade elképesztően „megbocsátó”.

Műszaki adatok

Ez a páratlan közúti motorkerékpár az RC213V mechanikai és elektronikai megoldásait örökölte.

Szívből jövő teljesítmény

Rendkívül közvetlen erőforrás, amelynek hangja is csodálatos.

Hűen a Fireblade-filozófiához, az új erőforrás 2 kilóval könnyebb, mint a korábbi CBR1000RR esetében, és új dugattyúkat, illetve dugattyúgyűrűket kapott, melyek 13:1 arányú sűrítési viszonyt és 11 lóerős teljesítménynövekedést tettek lehetővé. A legnagyobb fordulatszám immáron 13 ezer, és új titánkipufogó gondoskodik a megfelelő hangzásról.

A nagyobb szabad hasmagasság érdekében alkalmazott, új, titánból készülő kipufogó tervezésénél hasonlóképpen gondosan jártunk el. Ezt bizonyítja, hogy jóval könnyebbé vált és közelebb került a motor tömegközéppontjához.

Jövőbe mutató változtatások

A módosított főtengely-konstrukció, a nagyobb szelepemelés és az optimalizált szelepnyitás-időzítés jelentősen hozzájárult a teljesítménynöveléshez. Szintén sokat számít az alumínium olajteknő és gyújtásfedél, valamint a tengelykapcsoló megannyi kis tömegű alkatrésze - ezeknek az apró, de annál fontosabb változtatásoknak köszönhető a drasztikus súlycsökkenés.

Az erő kezelése

Így működik az Üzemmódválasztó-rendszer az SP és SP2 modellen.

A motor és a felfüggesztés (utóbbi csak az SP és az SP2 modellen) működését fejlett elektronikai rendszer szabályozza minden egyes pillanatban. A különféle üzemmódok (Fast, Fun és Safe) közül a kormány bal oldalán elhelyezett kapcsolóval választhat a pilóta.

Mode 1.

Egyenletes, kifinomult erőleadást garantál, csak kis mértékben engedni beavatkozni a kipörgésgátlót (HSTC) és a motorfék-szabályozót (SEB), egyszersmind felkeményíti a futóművet.

Mode 2.

Az első három sebességfokozatban valamelyest visszafogja a teljesítményt, illetve a teljesítményleadás intenzitását, közepes HSTC- és SEB-beavatkozást enged, s a csillapítás erejét is közepesre állítja.

Mode 2.

Szabályozza a teljesítményleadást a 4., 5. és 6. fokozatban, erős HSTC-, illetve SEB-beavatkozást enged, továbbá lágyra veszi a futómű-karakterisztikát.

Felhasználói üzemmódok

A két felhasználói üzemmóddal együtt összesen öt program áll a pilóta rendelkezésére. Amennyiben ezek közül választja ki valamelyiket, a Mode 1., 2. és 3. beállításai - a pilóta súlyát, a pálya kialakítását és a körülményeket figyelembe véve - szabadon módosíthatók. Egynémely funkció ki is kapcsolható, ha a vezető úgy kívánja.

A súlycsökkentés érdekében optimalizáltuk a Unit Pro-link lengőkar és a segédváz falvastagságát. A gáztöltésű TTX36 Smart-EC (Öhlins) központi hátsó rugóstag húzó- és nyomócsillapítása, valamint előfeszítése állítható, a kerék függőleges mozgási tartománya 60 milliméter.

Ultrapercíz futómű

Sorozatgyártású motorkerékpárnál most először jut szerephez.

A Fireblade SP és SP2 az első Honda motorkerékpár, ami megkapta az Öhlins S-EC futóművet. Elöl 43 milliméteres NIX30 villa, hátul TTX36 központi rugóstag simítja el az útegyenetlenségeket. A futóműszabályozó-egység (SCU) szimpla gurulás, erős fékezés és forszírozott kanyarvétel közben is folyamatosan szabályozza a csillapítást, méghozzá annak függvényében, hogy milyen futómű-üzemmódot választott a vezető.

Elöl minden paraméterében állítható, fordított, 43 mm-es csúszószár-átmérőjű NIX30 (Öhlins) teleszkópok dolgoznak, egyedülállóan precíz visszajelzésekkel örvendeztetve meg a pilótát. Húzó- és nyomócsillapításuk, valamint előfeszítésük egyaránt kalibrálható, a kis tömegű Marchesini kerék 120 mm-es tartományban mozoghat.