CBR1000RR FIREBLADE, SP ÉS SP2 - TECHNOLÓGIA

EGY SPORTMOTOR MEGJELENÉSE

EGY
VERSENYMOTOR
LELKE

Mr. Sato – Projektvezető

„A modell legfőbb küldetése, hogy kiragadja pilótáját a hétköznapokból, és olyan élményt nyújtson, ami nemes egyszerűséggel felülmúlhatatlan.”

HATÁRÉRTÉKEN BELÜL

Hogyan teremt kapcsolatot a Fireblade, a Fireblade SP és SP2 elektronikai rendszere a vezető, a motor és az aszfalt között?

Az agy

A motorkerékpár tömegközéppontja közelébe szerelt öttengelyes (háromtengelyes gyorsulás, kéttengelyes szögsebesség) pozícióérzékelő (Inertial Measurement Unit, IMU) a jármű agya, mely a hosszanti és oldalirányú dőlésszöget, valamint a hossz- és oldalirányú, illetve függőleges gyorsulást is méri.

A további érzékelők a fordulatszámról, a motorfordulatszámról, ezen felül a fékezés intenzitásáról és a fojtószelep helyzetéről is gyűjtenek adatokat, míg az SP és SP2 modelleken a vezető által választott futómű-üzemmódtól függően, a sebességnek megfelelően változik a húzó- és nyomófokozati csillapítás.

Féktávon
A Hátsókerékelemelkedés-gátló (Rear Lift Control, RLC) segít a földön tartani a hátsó kereket az erős fékezések során, főként a kanyarok előtt. Az ABS fékrendszer versenypályán való használathoz van beállítva, és nagy sebesség mellett, kisebb mértékben avatkozik be a kanyar előtti féktávon.

A Fireblade motorja egy négyhengeres remekmű, mely az RC213V mechanikai és elektronikai megoldásait örökölte.

Szívből jövő teljesítmény

Rendkívül közvetlen erőforrás, amelynek hangja is csodálatos.

Hűen a Fireblade-filozófiához, az új erőforrás 2 kilóval könnyebb, mint a korábbi CBR1000RR esetében, és új dugattyúkat, illetve dugattyúgyűrűket kapott, melyek 13:1 arányú sűrítési viszonyt és 11 lóerős teljesítménynövekedést tettek lehetővé. A legnagyobb fordulatszám immáron 13 ezer, és új titánkipufogó gondoskodik a megfelelő hangzásról.

A fokozott szabad hasmagasság érdekében átdolgozott, titánból készülő kipufogódob tervezésénél hasonlóképpen gondosan jártunk el. Ezt bizonyítja, hogy jóval könnyebbé vált a rendszer és közelebb került a motor tömegközéppontjához.

Jövőbe mutató változtatások

A módosított főtengely-konstrukció, a nagyobb szelepemelés és az optimalizált szelepnyitás-időzítés jelentősen hozzájárult a teljesítménynöveléshez. Szintén sokat számít az alumínium olajteknő és gyújtásfedél, valamint a tengelykapcsoló megannyi kis tömegű alkatrésze - ezeknek az apró, de annál fontosabb változtatásoknak köszönhető a drasztikus súlycsökkenés.

Az erő kezelése

Így működik az Üzemmódválasztó-rendszer (RMSS).

A motor teljesítményjellemzői, a váz kezelhetősége, valamint az SP és SP2 modellekbe szerelt Öhlins felfüggesztés működését fejlett elektronikai rendszer szabályozza minden egyes pillanatban. Az Üzemmódválasztó-rendszer 3 előre beállított üzemmódot kínál: FAST, FUN és SAFE, melyek között a bal markolatra szerelt kapcsolóval válthat.

1. üzemmód: FAST (GYORS)

Teljes, egyenletes, kifinomult erőleadást garantál, miközben csak kis mértékben engedni beavatkozni a kipörgésgátlót (HSTC) és a motorfék-szabályozót, felkeményítve a futóművet.

2. üzemmód: FUN (SZÓRAKOZÁS)

Az első három sebességfokozatban valamelyest visszafogja a teljesítményleadás intenzitását, miközben közepesre állítja a HSTC, a motorfék és a csillapítás erejét.

3. üzemmód: BIZTONSÁGOS

Szabályozza a motor teljesítményét az elsőtől a negyedik fokozatig, magas HSTC beavatkozással, ami hatékonyabb motorfékezés mellett jobb tapadást biztosít a hátsó keréknek. Az automatikusan igazodó felfüggesztés alacsony csillapítási erőt biztosít.

Felhasználói üzemmódok

A két FELHASZNÁLÓI üzemmóddal együtt összesen öt program áll a pilóta rendelkezésére. Az 1., 2. és 3. üzemmód szabadon a motoros stílusához, súlyához, a pálya kialakításához és egyéb körülményekhez igazítható. Egyes funkciók teljesen ki is kapcsolhatók.

Ultrapercíz futómű

Finomhangolt kezelhetőség és tapadás.

A Fireblade SP és SP2 az első két Honda motorkerékpár-modell, amelyek megkapták a léptetőmotoros Öhlins elektronikus vezérlést (S-EC), a 43 milliméteres NIX30 fordított első villát és a TTX36 hátsó rugóstagot. A futóműszabályozó-egység (SCU) szimpla közúti motorozás, de a versenypályán megszokott, erős gyorsulás, fékezés és kanyarvétel közben is folyamatosan szabályozza a csillapítást, annak függvényében, hogy milyen futómű-üzemmódot választott a vezető.