CBR1000RR FIREBLADE - TECHNOLÓGIA

EGY SPORTMOTOR
MEGJELENÉSE

EGY
VERSENYMOTOR
LELKE

Mr. Sato – Projektvezető

„A modell legfőbb küldetése, hogy kiragadja pilótáját a hétköznapokból, és olyan élményt nyújtson, ami nemes egyszerűséggel felülmúlhatatlan.”

A TFT-kijelző a kiválasztott üzemmódot is megjeleníti.

Az erő kezelése

Így működik az Üzemmódválasztó-rendszer az SP és SP2 modellen.

A Teljesítményszabályozó beállításai (Power Selector) az Üzemmódválasztó-rendszeren (RMSS) keresztül módosíthatók. Utóbbi öt szintet kínál a pilótának. Ha az 1. szint mellett dönt, mind a hat váltófokozatban maximálisan kiaknázhatja a motor teljesítményét. A 2. szinten egy leheletnyit finomabbá válnak a gázreakciók, az 5. szintre kapcsolva pedig a lehető legbarátságosabbá válik a modell. Mindazonáltal bármelyik üzemmódban is halad a vezető, a gyorsítások kezdetén ugyanolyan az erőforrás viselkedése.

Az ergonomikusan elhelyezett gombok páratlanul könnyű kezelhetőséget garantálnak. A bal oldali markolat mellett kapott helyett az üzemmódkapcsoló.

Íme, néhány példa, hogy a különböző üzemmódokban milyen habitus jellemzi a CBR1000RR-t: Mode 1-ben semmi nem korlátozza a pilótát, így a végsőkig kihasználhatja a motor adottságait a pályanapokon. A Mode 2. főként kanyargós utakon, illetve városi környezetben ideális, míg a Mode 3. a menetbiztonságot helyezi középpontba, s főként nedves aszfalton, illetve változatos útviszonyoknál tehet jó szolgálatot.

Műszaki adatok

Ez a páratlan közúti motorkerékpár az RC213V mechanikai és elektronikai megoldásait örökölte, erőforrása mérnöki remekmű.

Szívből jövő teljesítmény

Rendkívül közvetlen erőforrás, amelynek hangja is csodálatos.

Hűen a Fireblade-filozófiához, az új erőforrás 2 kilóval könnyebb, mint a korábbi CBR1000RR, és új dugattyúkat, illetve dugattyúgyűrűket kapott, melyek 13:1 arányú sűrítési viszonyt és 11 lóerős teljesítménynövekedést tettek lehetővé. A legnagyobb fordulatszám immáron 13 ezer, és új titánkipufogó gondoskodik a nyers, magával ragadó hangzásról.

Változtatások

A módosított főtengely-konstrukció, a nagyobb szelepemelés és az optimalizált szelepnyitás-időzítés jelentősen hozzájárult a teljesítménynöveléshez. Szintén sokat számít az alumínium olajteknő és gyújtásfedél, valamint a tengelykapcsoló megannyi kis tömegű alkatrészre - ezeknek az apró, de annál fontosabb változtatásoknak köszönhető a drasztikus súlycsökkenés.

A nagyobb szabad hasmagasság érdekében átdolgozott, titánból készülő kipufogó tervezésénél hasonlóképpen gondosan jártunk el. Ezt bizonyítja, hogy jóval könnyebbé vált a rendszer és közelebb került a motor tömegközéppontjához.

KIFINOMULT ÉRZÉKEK

A Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control, HSTC) egyenesen az RC213V-S-ből érkezett.

Még soha nem esett ennyire jól a kanyarok megközelítése és a kigyorsítás. A multi-tasking rendszereket idéző FI-ECU pontosan tudja, hogy a hátsó kerék gyorsulása milyen viszonyban áll az első kerék lassulásával, és úgy szabályozza az elektronikus gázmarkolatot (Throttle By Wire, TBW), illetve a fojtószelep szögállását, hogy mindig biztos legyen a tapadás. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy sem az első, sem a hátsó abroncs nem csúszhat meg, a Fireblade pedig minden helyzetben tökéletes úttartással segíti pilótáját a köridők lefaragásában.

A CBR1000RR éppoly ütősen néz ki hátulról, mint elölről.

TISZTA ÉS FÉNYES

Pengeéles vonalak és szuperfényes LED-lámpák.

A szabályozott levegőáramláshoz a LED-es fényszóró különleges kialakítású búrája is hozzájárul, csakúgy, mint a modern, lendületes megjelenéshez. Az első idom szélességéből 24 millimétert faragtunk, az üléspozíciót pedig azt figyelembe véve határoztuk meg, hogy a pilóta belesimulhasson a formatervbe. A hátsó traktust fénydiódás, integrált lámpatest és irányjelző teszi még jellegzetesebbé.

A megfontoltan elhelyezett és kialakított légterelők fokozzák a stabil útfekvést nagy tempónál.

A továbbfejlesztett váz és futómű oly' könnyű, hogy minden helyzetben gyerekjáték az irányváltás.

KIEGYENSÚLYOZOTT ÉS SZABADON IRÁNYÍTHATÓ

Hála precíz mérnökeinknek, a Fireblade még könnyebben kezelhetővé vált.

A présöntésű, üreges hídváz még merevebbé vált, ugyanakkor tömege is csökkent. Vékonyabbak lettek például a szelvények falai, ami 300 gramm mínuszt jelent, a teljes modell tömege pedig nem kevesebb, mint 15 kilóval lett könnyebb. Jelentősen módosítottak a szintén présöntéssel készülő, vékony, merev segédvázon is - itt 600 grammot sikerült nyernie a Honda szakembereinek.

A szemet gyönyörködtető idomzat alatt teljesen áttervezett alumíniumváz bújik meg.

Maginghatatlan személyiség

Az elektronikus szabályozású kormány-lengéscsillapító (Honda Electronic Steering Damper, HESD) észrevétlenül stabilizálja a motort a kigyorsításoknál. Akárcsak a váz esetében, az alumínium Unit Pro-Link lengővillánál is csökkentettük a falvastagságot. A fejlesztések eredményeként menetteljesítményét és úttartását illetően egyaránt kimagasló szinten áll a modell.

Műszaki adatok

A feketében pompázó váz még különlegesebbé teszi a Honda CBR1000RR Fireblade-et.